Lærerens autoritet har ændret sig, men autoriteten består | videnskab.dk: "Lærere opnår autoritet i folkeskolen ved at kunne håndtere elevers udfordring af magtpositionen.
I ph.d.-afhandlingen ’Skoling af Lyst’ fra Institut for Uddannelse og Pædagogik, DPU, Aarhus Universitet undersøger Helle Bjerg elevers oplevelser af lærere gennem de seneste 50 år.
Lærerrollen har ændret sig betydeligt, og det, som elever kræver af læren for at tildele ham en autoritetsrolle, er ændret markant.
»Jeg vil gerne gøre op med historien om, at ’engang havde læreren autoritet, nu har hun det ikke.’ Gennem hele perioden kan jeg se eksempler på, hvordan eleverne udfordrer og afprøver, men faktisk også efterspørger lærerens autoritet,« siger Helle Bjerg."
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
The Invisible Forces That Shape Our World — A Look into Ray Dalio’s Framework
In a world overwhelmed by headlines, trends, and rapid technological disruption, it’s easy to lose sight of the deeper, long-term forces sha...
-
Forsvundne Danskere: Hvad skete der med Niels Henrik Nielsen? Den 24. juli kl. 22.05 kan du på DR følge det dramatiske og gådefulde afsnit ...
-
Kettler Paso 309 Motionscykel – Din Nye Træningspartner i Hjemmet Er du på udkig efter en pålidelig og alsidig motionscykel, der kan tage ...
-
"Eksklusive herreure, hvor hvert ur er kendetegnet med et individuelt serienummer. Urene er produceret i et meget begrænset oplag, og e...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar